Remanent likwidacyjny w pliku JPK_V7
W związku z likwidacją działalności gospodarczej na podatnikach ciąży m.in. obowiązek rozliczenia się z Urzędem Skarbowym z tytułu podatku VAT. W szczególności, w pliku JPK_V7 należy uwzględnić następujące dokumenty utworzone w programie księgowym:
- likwidacja towarów objętych spisem z natury, o których mowa w art. 14 ust. 5 ustawy
- zwrotu odliczonej lub zwróconej kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących
Obowiązek zwrotu kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, w związku z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczeń i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Obowiązek taki obejmuje sytuacje, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
- podatnik zaprzestał działalność,
- nastąpiło otwarcie likwidacji,
- została ogłoszona upadłość,
- nastąpiła sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT,
- podatnik dokonał odliczenia z naruszeniem warunków określonych w rozporządzeniu.
Jak utworzyć transakcje remanentu likwidacyjnego
W programie księgowym online mKsiegowa.pl transakcje remanentu likwidacyjnego lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących można tworzyć za pomocą dokumentów księgowych prostych z zapisem do rejestru VAT z wykorzystaniem odpowiednich do tego celu kategorii VAT:
W podsumowaniu deklaracji kwoty remanentu likwidacyjnego są utworzone jako sumy odpowiednich dokumentów:
W jaki sposób dokumenty remanentu są zapisywane w pliku JPK_V7?
Zbiorcza wartość netto z tytułu transakcji spisu z natury oraz zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących sumują się odpowiednio w polach P_33 i P_34:
Poszczególne dokumenty tego typu zapisywane są w strukturze XML ze znacznikami K_33 i K_34. W poniższym przykładzie pokazano sposób reprezentacji dokumentu spisu z natury:
Pozostałe artykuły na temat JPK_V7
Sposób działania deklaracji JPK_V7 omawiamy szczegółowo w cyklu artykułów.