Zamówienie sprzedaży w programie księgowym online mKsiegowa.pl może jednocześnie pełnić rolę faktury pro-forma. Program nie tworzy zapisów w dzienniku księgowym dla zamówień sprzedaży (faktur pro-forma).
Przeglądanie zamówień i faktur pro-forma
Przeglądanie zamówień oraz faktur pro-forma znajduje się w module Sprzedaż programu . Tutaj możesz wyszukiwać, przeglądać i modyfikować przygotowane wcześniej dokumenty.
Kolorem zaznaczone są zamówienia (faktury pro-forma), dla których upłynął termin wystawienia dokumentu WZ lub faktury właściwej.
Zamknięte zamówienia są zaznaczone kursywą.
W zależności od konfiguracji programu, typowy ciąg dokumentów może być następujący:
- zamówienie (faktura pro-forma) -> faktura sprzedaży, jeżeli nie korzystamy z modułu gospodarki magazynowej
- zamówienie (faktura pro-forma) -> WZ -> faktura sprzedaży, jeżeli korzystamy z modułu gospodarki magazynowej
Ikonka służy do wystawienia faktury sprzedaży, jeżeli nie korzystamy z modułu gospodarki magazynowej.
Modyfikacja zamówień (faktur pro-forma)
Aby zmienić wcześniej przygotowane zamówienie wyszukaj je i kliknij ikonę po prawej stronie wiersza.
Wydruk zamówienia
Tutaj możesz też wydrukować zamówienie (ikona ). Zamówienia mogą być drukowane z tytułem Zamówienie Sprzedaży lub Faktura Pro-Forma. Sposób drukowania dokumentu możesz określić w Ustawieniach Systemowych i Księgi Głównej - opcja Drukuj Faktury Proforma zamiast Zamówienia Sprzedaży.
Wysłanie faktury pro-forma emailem
Ikonka służy do wysłania faktury emailem do kontrahenta.
Domyślną treść wiadomości można ustawić w konfiguracji.
Ikonka pojawia się przy dokumencie, jeżeli:
- klient ma wpisany przynajmniej 1 adres email w kartotece jako Główny kontakt klienta;
- zamówienie jest wprowadzone przez użytkownika (nie zostało wygenerowane automatycznie, czyli jeżeli numer dokumentu nie jest auto).
Statusy zamówień
Dla zamówień można zmieniać statusy. Wartości pola stosowane w programie:
- Otwarte
- Zawieszona
- Zamknięte
Dodatkowo jest możliwość zdefiniowania zamówienia jako Szablon. W kolejnych punktach jest opisany sposób wykorzystania szablonów.
Szablony dokumentów
Przygotowane wcześniej zamówienia można używać jako szablony faktur. Aby zmienić dokument w szablon należy wyszukać zamówienie i kliknąć okienko (checkbox) w kolumnie Wzór.
Szablony mogą służyć do wystawiania:
Szablon można również utworzyć bezpośrednio, podczas wprowadzania zamówienia. W tym celu należy zaznaczyć checkbox Zapisz jako szablon.
Dodatkowe możliwości szablonów
Administrator programu ma możliwość włączenia dodatkowych funkcjonalności dla szablonów:
- możliwość definiowania pod-rejestru faktury
- możliwość blokady ikonki wystawienia faktury na podstawie szablonu na 1 miesiąc (przydatne przy wystawianiu faktur na podstawie szablonu w cyklach miesięcznych w sytuacji, gdy faktury okresowe nie mają zastosowania)
Wystawianie paragonów do faktury pro-forma lub zamówienia
Jeżeli dokument pro-forma jest wystawiony na kontrahenta przydzielonego do paragonów w konfiguracji, istnieje możliwość wystawienia paragonu do takiej faktury. Aby włączyć taką opcję prosimy o kontakt.
Uwagi
- Jeżeli nie możesz znaleźć przygotowanego wcześniej zamówienia upewnij się, czy szukane zamówienie zawiera się w datach OD - DO
- Zamówienie lub fakturę pro-forma możesz anulować. W tym celu wejdź do modyfikacji zamówienia i kliknij Anuluj.