Rozliczanie projektów

Rozliczanie projektów

Przygotowaliśmy cykl artykułów jako odpowiedź na często pojawiające się pytania ze strony przedsiębiorców i księgowych korzystających z programu mKsiegowa.pl, dotyczących zarządzania projektami i ich rozliczania.

Artykuły adresowane są przede wszystkim do przedsiębiorców, księgowych i członków kadry zarządzającej w firmach. Przedstawiamy podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania projektami oraz ich rozliczenia.

Liczymy na to, że przedstawione wiadomości ułatwią skuteczne zarządzanie w tym zakresie.

Publikację uzupełniamy i rozszerzamy na bieżąco o artykuły związane z zarządzaniem projektami. Jeżeli chcesz być informowany o zmianach i nowych wersjach, obserwuj nas na portalach społecznościowych.

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowych artykułach, obserwuj nas na: program księgowy na g+ program księgowy na facebook program księgowy na Twitter program księgowy na YouTube

 
księgowość internetowa
Program księgowości internetowej mKsiegowa.pl posiada mechanizmy pozwalające na rejestrowanie prowadzonych w firmie projektów oraz ich rozliczenie. Funkcjonalność tą nazywamy przekrojami. Przekroje umożliwiają nie tylko rozliczenie projektów, ale także rozliczenie innych rozwiązań organizacyjnych w firmie (np. MPK).
 

1.  Podstawowe pojęcia w zarządzaniu projektami

W artykułach Rozliczanie projektów rozpoczynamy od wyjaśnienia podstawowych pojęć związanych z zarządzaniem projektami. Przedstawiamy najbardziej popularne techniki i procesy dotyczące rozliczania kosztów projektów oraz ich budżetowania.

rozliczanie projektów - podstawowe pojęcia
 

2.  Podstawowe pojęcia finansowe

Kolejny artykuł zawiera omówienie podstawowych pojęć finansowych związanych z rozliczaniem projektów: zasoby, planowanie finansowe projektów (budżetowanie), koszty oraz analiza rentowności projektów.

rozliczanie projektów - podstawowe pojęcia finansowe
 

3.  Zasoby ludzkie w projektach

Realizacja projektu wymaga zaangażowania określonego zespołu ludzi wykonujących zaplanowane czynności. Zrozumienie struktury zespołu projektowego ułatwia zarządzanie projektem oraz jego rozliczenie.

rozliczanie projektów - zasoby ludzkie
 

4.  Szacowanie kosztów

Jednym z elementów planowania projektu jest właściwe oszacowanie kosztów jego realizacji. W zależności od branży, stosuje się wiele różnych technik szacowania kosztów. Zapraszamy do zapoznania się z najbardziej popularnymi technikami.

rozliczanie projektów - Szacowania kosztów
 

5.  Zarządzanie zakresem projektu

Zakres projektu jest punktem wyjściowym przy planowaniu. Zakres często ulega zmianie, co może generować wiele wyzwań w projekcie. W kolejnym artykule zebraliśmy najistotniejsze informacje dotyczące zarządzania zakresem.

rozliczanie projektów - Zarządzanie zakresem projektu
 

6.  Zarządzanie ryzykiem

Zarządzanie ryzykiem projektu bywa niedoceniane. Prowadzi to do wielu porażek, a w najlepszym przypadku do przekroczenia budżetu lub czasu trwania. W naszym krótkim artykule sygnalizujemy jedynie najważniejsze elementy zarządzania ryzykiem.

rozliczanie projektów - Zarządzanie ryzykiem
 

7.  Rozpoczęcie realizacji projektu

Etap planowania projektu mamy za sobą. Wiemy już co i kiedy chcemy zrobić. Zakończyliśmy planowanie w innych obszarach. Czy warto się podjąć realizacji projektu? Na podstawie zebranych danych musimy podjąć decyzję. Piszemy też o podstawowej dokumentacji projektu.

rozliczanie projektów - Rozpoczęcie realizacji projektu
 

8.  Budżet projektu

Jednym z najważniejszych parametrów projektu jest jego budżet. Kierownik projektu odpowiedzialny jest za ustalenie budżetu, a następnie monitorowanie kosztów realizacji projektu w korespondencji z budżetem. Ma za zadanie również podejmowanie działań w sytuacji stwierdzenia odchyleń od budżetu.

rozliczanie projektów - Budżet projektu
 

9.  Raportowanie przebiegu projektu. Metoda EVM.

Spośród wielu technik monitorowania i raportowania przebiegu projektu wybraliśmy metodę wartości wypracowanej EVM (Earned Value Method). Opisujemy w skrócie istotę metody, jej zalety oraz warunki stosowania w firmie.

rozliczanie projektów - Raportowanie przebiegu projektu EVM
 

10.  Terminologia w zarządzaniu projektami

Zamiast podsumowania cyklu artykułów przedstawiających najważniejsze pojęcia z zarządzania projektami przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych pojęć. Posługiwanie się jednolitą terminologią w zespołach projektowych zdecydowanie ułatwia komunikację.

rozliczanie projektów - Zarządzanie projektami - Terminologia w zarządzaniu projektami
 
polityka rachunkowości
Cały cykl artykułów możesz otrzymać w formie ebooka, w formacie PDF - wystarczy się zarejestrować w programie księgowym mKsiegowa.pl. Każda osoba, która się zarejestruje, ma nieodpłatny dostęp do stale rosnącej biblioteki mKsięgowej.
 
ABC rachunkowościrozliczanie projektówpolityka rachunkowościopis systemu księgowego
 

Autor: Zespół mKsiegowa