Możliwość wprowadzania dodatkowych oddziałów klientów jest często zablokowana w programie. Prosimy o kontakt, jeżeli potrzebna jest zmiana w konfiguracji programu w tym zakresie.
1. Jak wprowadzić oddział klienta?
Oddziały wprowadza się w module Sprzedaż -> Oddziały Klientów.
Każdy klient zdefiniowany w programie księgowym online mKsiegowa.pl musi mieć zdefiniowany przynajmniej 1 oddział. Podczas tworzenia nowego klienta program automatycznie dopisuje pierwszy oddział jako siedziba główna.
2. Wybór klienta w kartotece
W górnej części ekranu pojawia się selektor umożliwiający wybór klienta, dla którego dopisywane lub modyfikowane będą oddziały.
W kolejnych wierszach wyświetlone są wszystkie zdefiniowane oddziały.W dolnej części można wprowadzać dane nowych oddziałów lub modyfikować dane wcześniej wprowadzone.
3. Wprowadzanie Oddziałów
Na ekranie wprowadzania Oddziałów można:
- dopisać nowy oddział wprowadzając dane oraz poprzez kliknięcie klawisza Dodaj nowy u dołu ekranu
- zmienić dane oddziału wprowadzonego wcześniej; w tym celu należy kliknąć ikonkę pojawiającą się w wierszu wybranego oddziału
- dopisywać osoby kontaktowe; do tego celu służy zakładaka Kontakty, która staje się aktywna po wpisaniu podstawowych danych oddziału
Po lewej stronie formularza najważniejsze pola to:
- Sprzedawca - wybór ze słownika sprzedawców zdefiniowanych w module Sprzedaż -> Sprzedawcy; pozwala na raportowanie sprzedaży wg sprzedawców
- Rejon sprzedaży - wybór ze słownika rejonów zdefiniowanych w module Sprzedaż -> Rejony sprzedaży; pozwala na raportowanie sprzedaży wg rejonów
- Grupa sprzedaży - wybór ze słownika rejonów zdefiniowanych w module Sprzedaż -> Grupy Klientów; pozwala na raportowanie sprzedaży wg grup
- Magazyn domyślny - magazyn ten będzie pojawiał się przy wystawieniu faktur sprzedaży i zamówień
- Grupa podatkowa - powinna być ustawiona na wartość Klienci krajowi dla płatników podatku VAT; właściwe skonfigurowanie podatków w module Ustawienia jest istotne, aby faktury sprzedaży były prawidłowo zapisywane w rejestrze VAT. Jeżeli klient ma otrzymywać faktury lub rachunki, dla których nie będzie naliczany podatek, wówczas należy wybrać wcześniej skonfigurowaną odpowiednio grupę podatkową.
W części ekranu o nazwie Konta KG określa się konta dla automatycznego księgowania:
- Konto Sprzedaży - konto, na które będą księgowane przychody z faktur sprzedaży; ustawienie działa następująco dla każdego klienta:
- jeżeli ustawiona wartość to Używaj Kont wg Towarów, wóczas program podczas dekretacji sprzedaży używa konta sprzedaży określonego w kartotece dla każdej pozycji wprowadzonej na fakturze
- jeżeli ustawione zostanie konkretne konto z księgi głównej, wówczas program użyje tego konta do księgowania sprzedaży, niezależnie od ustawień w kartotece
- Konto Upustów (Sprzedaż) - konto, na które księgowane są upusty udzielane na fakturach sprzedaży; ustaw wartość Brak, jeżeli nie chcesz księgować upustów na osobnym koncie - w takim przypadku program zaksięguje na konto sprzedaży wartość sprzedaży pomniejszoną o upust;
- Konto Należności - konto, na które będą księgowane należności wynikające z wystawionych faktur sprzedaży. Dla każdego kontrahenta rozrachunkowe konta analityczne są tworzone na zasadzie:
xxx-nnnnn
gdzie:- xxx - numer przypisanego konta rozrachunkowego
- nnnnn - wewnętrzny numer klienta w programie
Szczegóły w opisie konfiguracji automatycznego księgowania.
Wartości domyślne kont dla nowych klientów można ustawić w Ustawieniach Systemowych i Księgi Głównej, w sekcji Parametry Klientów i Sprzedaży.
4. Kontakty
Zakładka Kontakty zostaje uaktywniona, jeżeli wybrany zostanie oddział klienta. W zakładce można dodawać dane osób kontaktowych lub modyfikować istniejące dane.
Aby modyfikować dane należy kliknąć ikonkę pojawiającą się w wierszu danego kontaktu.
Pole Język raportów pozwala wybrać język, w którym drukowane są dokumenty dla klienta (w tym faktury sprzedaży).
5. Wysyłanie dokumentów emailem
Sposób konfiguracji wysyłania dokumentów oraz samo wysyłanie opisane jest tutaj: Wysyłanie dokumentów emailem.